Saturday 9 March 2013

Kembara Ilmu 2013

Alhamdulillah dan bersyukur ke hadrat Illahi kerana dengan limpah kurnia-Nya kelab Biosis telah berjaya menganjurkan program Kembara Ilmu 2013 dengan kerjasama Pusat Islam Universiti Malaysia Terengganu.


Program yang berkonsepkan sains dan al-Quran yang bertujuan untuk mendedahkan kepada para pelajar tentang sains dari perspektif Islam dan al-Quran. Program yang berlangsung pada 9/Mac/2013 yang diadakan aktiviti-aktiviti sepanjang satu hari. Antara aktiviti yang dianjurkan ialah :

1. Ceritera Cendekiawan
2. Menyingkap Khazanah Sains Bersama Islam bersama Dr. Mohd Fadzil Mohd Akhir yang bertajuk Benarkah Alam Bertasbih
3. Explorace Jejak OSEM
4. Menyingkap Khazanah Sains bersama al-Quran. Forum yang menfokuskan bolehkah agama membangunkan sains dan adakah wujud kesatuan antara sains dan agama. Panel yang hadir ialah Prof. Dato' Yusof Othman, Pengarah Institut Islam Hadhari dan Ustaz Shauqi Othman, personaliti TV9 (Tanyalah Ustaz)

Program ini telah berjaya membuka minda para peserta dan para hadirin. Ribuan terima kasih diucapkan kepada Pengarah Program Kembara Ilmu, MT dan EXCO serta AJK yang bertungkus-lumus menjayakan program ini. Tidak lupa juga kepada semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung sepanjang perjalanan program Kembara Ilmu 2013.

Semoga program bermanfaat seperti ini dapat diadakan lagi pada masa akan datang.
Sekian, wassalam.

Persembahan kumpulan Ilham Universiti Malaysia Terengganu

Forum bersama Prof. Dato' Yusof Othman dan Ustaz Shauqi Othman 


Sewaktu sesi forum berlangsung

Barisan EXCO dan AJK



No comments:

Post a Comment